Bulan Ramadhan..hayatilah ek..~~

PENGERTIAN PUASA
Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.

PUASA WAJIB
Puasa bulan Ramadan, puasa kifarat dan puasa nazar.

PUASA SUNAT
Puasa enam hari pada bulan Syawal
Puasa hari Arafah
Puasa Hari Asyura pada 10 Muharam
Puasa bulan Syaaban
Puasa Isnin dan Khamis
Puasa tengah bulan iaitu 13,14,15 pada tiap-tiap bulan qamaria (tahun Hijrah)

PUASA MAKRUH
Puasa yang terus menerus sepanjang masa
Tidak termasuk dua hari raya dan hari tasyriq

PUASA HARAM
Puasa pada hari raya pertama Idil Fitri
Puasa pada hari raya pertama Haji
Puasa tiga hari sesudah hari raya haji atau hari tasyriq iaitu pada 11,12, dan 13 Zulhijjah.

SYARAT WAJIB PUASA
Berakal
Akhir Baligh (Cukup umur)
Kuat atau mampu mengerjakan puasa

SYARAT SAH PUASA
Islam
Mumayyiz (dapat membezakan yang baik dan buruk)
Suci daripada haid dan nifas
Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa.

RUKUN PUASA
Berniat - Pada malam selama bulan Ramadhan hendaklah berniat di dalam hati bahawa kita akan mengerjakan puasa pada hari esok.
Menahan diri daripada segala yang membatalkan semenjak terbit fajar sampai terbenam matahari.

PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA
Makan dan minum dengan sengaja
Muntah dengan sengaja
Bersetubuh tanpa keluar mani pada siang hari bulan Ramadhan
Keluar darah haid atau nifas
Gila
Keluar mani akibat bersetubuh dengan perempuan. Tetapi keluar mani kerana bermimpi tidak membatalkan puasa.

ORANG YANG DIIZINKAN BERBUKA ATAU TIDAK BERPUASA
Orang yang sakit
Orang yang dalam perjalanan jarak jauh melebihi 52 batu atau 80.64 km.
Orang tua yang sudah lemah
Orang yang hamil dan orang yang menyusukan anak.

sile2 la kongsi pengalaman anda semasa berpuasa eyh....:P

op2..information engineering...

10 comments:

Anonymous said...

weh2..klu eym aku terkeluar kn aku leh buke ke aa?
aku tergolong org2 yg disebutkn td..hahahha..
aku stat pose penuh time form 1 kot..agak lewat sket la..sbb aku kecik2 mmg x tahan pose..dulu time kecik2 pas kul 1 tghari je mak aku da soh buke..best wooo..pastu duet raye pon dpt setengah je..
klu ade pon aku pose penuh 1 jam sblm buke aku mesti da duk kat meje makan..siap cop2 nk makan ape dulu..time sahur lak abg aku la yg slalu kejutkn aku..klu aku tanak bangun kn,die tutup kipas pastu bkk lampu..hahah..sakit ati gile time tu..pastu time sahur mule la makan sambil tutup mate..
adess..bile ingt2 mende2 ni aku rase windu gile kat famili aku..sedeh weh klu pose tade kat umah..x dpt makan yg best2..tp syukur je la ape yg ade kt uitm swk ni..

Anonymous said...

puase??

bile eyh alu start puase penuh??

mase aku umo 6 tahun kot..

mase umo 5 tahun aku x pose 1 hari jek..

n mase dh beso2 sikit kn..kat sekolah rendah..

aku slalu beli ais tau..kononnye nk hilang kn panas r..tp nti diam2 aku mkn ais tu..huhuhu..xpose la jd nye..

sbb tu smpi skang aku suke mkn ais lor..

n mase kt sg.bert..kwn2 geng2 oo-sport yg poyos..

ada ke patot bwk kek batik time puase..

x patot betol..nasib bek aku x mkn!!..

tp tatai..ko mkn x eyh??

ko mkn kn...or time tu ko x pose..cuti eyh??kikiki...

siot jek..jgn wat mcm tu lg kat u eyh..hihihi..

Anonymous said...

haha..xpe2..eym ko blom kritikal..so, puase ko sah lg lor..hahahaha...

rindu r nk balik rumah..

nk mkn young tau foo..
rojak singapore..
mertabak..
cendol..
popia basah...
huhuhuhu..

byk lg lor nk mkn...

Anonymous said...

time kat sgbert tu kebetulan sume mmg x pose weh..sume geng2 makan dgn slambernye..tp yemeh ko x mkn?
hahhhahaha..da kat u tade la nk wat cm tu lg..tp snanye best kehidupan kat u ni time pose..
buke n sahur ramai..gembire r bersame op2..

Anonymous said...

eleh..yeke sume x pose.???

aku rase ada je yg pose mkn gak kek tu..huhuhu..

tu la..nasib bek de op2..

xla sedih time nk buke n sahor kn...kikikui

Anonymous said...

~~ buke rmai2 mmg r besh,at least xde r kt pasan sgt sdg mkn nasi dm..hehe..

Anonymous said...

korang kat sane buke ape aa?best buke kat umah.sian korang.sabar2 ye.bile lagi nk rase buke kat dm tu.time jd student ni la.nnti korang da kawen kene masak je kat umah.

Anonymous said...

eleh ko harshaw..poyo jek ko..
tgu la nti ko blaja kt puncak pdana..

umah aku 10 min je dr kampus..

time tu aku plak blagak ngan ko..hahhahah

mr jinggers said...

hehehe

bsyukur

bes gak dpt mkan kn

x nk bukak cite sdey den

hepi fasting!!

hop korg op2 sntiase corio

ciao :p

Anonymous said...

aokle kedakye mr.jinggers..

sy da tawu ape cite sadis anda tu..hihiihhi

u to..hepi fasting..gerak2

Copyright © ZombiezZ